13 Eenvoudige Methodes Om Je SEO Te Verbeteren

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalisatie. Veel mensen leggen de focus op het gebruiken van veel keywords. Er schuilt echter veel meer achter het gordijn, als je je website vindbaar wilt maken en op pagina 1 van Google wilt staan.
 
Ik dit artikel zal ik ingaan op 13 aspecten van zoekmachine optimalisatie waarmee je jouw website vrij eenvoudig beter kunt laten scoren in de Google zoekresultaten.
 

Website Usability

Wist je dat je website slechts tien seconden heeft om zich tegenover Google te bewijzen? Indien hij op die tijd niet vindt wat hij nodig heeft, zal hij je website verlaten. Maak je website gebruikersvriendelijk. Een professioneel website kwaliteitsmanagement is heel belangrijk.
 
Hieronder 5 basisprincipes om de kwaliteit van je website te toetsen en te verbeteren.
 

  1. Effectiviteit
  2. Een website is effectief als de bezoeker, de nodige informatie op jouw website snel heeft gevonden. Je hebt meer aan een effectieve website, dan aan een website met veel bezoekers.

  3. Efficiency
  4. Een website is efficiënt wanneer het op een optimale manier te gebruiken is. Hoe meer tijd een bezoeker op je pagina doorbrengt, de te beter de ranking.

  5. Houdbaarheid
  6. Houdbaarheid is belangrijk, omdat de website moet kunnen worden doorontwikkeld en regelmatig geüpdatet worden.

  7. Toegankelijkheid
  8. Als bezoekers je website hebben gevonden is het ook belangrijk dat deze goed te lezen en te begrijpen is. De website moet ook toegankelijk zijn voor de bezoeker, ongeacht de computer of de browser die hij gebruikt.

  9. Vindbaarheid
  10. Als je website moeilijk te vinden is, verlies je klanten.

13 methodes om de kwaliteitsmanagement (hierboven genoemde principes) uit te voeren en seo te verbeteren.
 
 

1. Schrijf echt goede content

“Dwell time” is de tijd die elke bezoeker op je pagina doorbrengt. Als je content van goede kwaliteit is, win je tijd. Zorg ook voor een goede landing page.

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde tijd die bezoekers op een website spenderen twee minuten langer is wanneer de site geschikt is voor mobiele gebruikers.
 

2. Ladingstijd

De ladingtijd telt ook mee voor een goede Google ranking. Laadt een website langzaam, dan haken veel bezoekers af. Er zijn verschillenden manieren om de laadtijd te versnellen. Afbeelding optimalisatie is daar een van.
 

3. Afbeelding optimalisatie

Je afbeeldingen kun je optimaliseren door gebruik te maken van de title tag, alt tag, description tag, caption tag en file name.
 

4. Header tags

Door een juiste indeling of websitestructuur te hanteren, maak je het makkelijk voor Google om een inschatting te maken waarover je pagina gaat.

Gebruik ook relevante keywords in de header tag. Die worden ook gewaardeerd door Google.
 

5. Outbound links

Een outbound link is een link van uw website naar een andere website. Als een outbound link goed wordt gebruikt, helpt die de crawlers van Google bij het identificeren van de website waarnaar u linkt.

Verwijs op je website en sociale media geregeld en vooral ook oprecht naar andere mensen, bedrijven en communities. Een oprechte, interessante en opbouwende discussie op je eigen website is zeer waardevol voor je zichtbaarheid, vindbaarheid en geloofwaardigheid op internet. Gebruik wel niet te veel links. Dit kan de leesbaarheid van je website negatief beïnvloeden.
 

6. Gebruik multimedia

Richt je niet alleen op de optimalisatie van je teksten, richt je aandacht ook op je multimedia content. Daar kan je heel veel profijt uit halen.

Met video’s houdt je de bezoekers, langer op je website. Zo kan je waardering vergroten in Google.
 

7. Broken links

Broken link zijn links die niet werken. Zo kan je bezoekers verliezen. Deze broken links, of dead links, geven een foutmelding in de vorm van error 404.

Let wel er zijn tools om te controleren of je website vrij van broken links is. Een voorbeeld van zo’n broken link checker is de W3C Link Checker. Hierbij hoef je slechts de URL van je website in te voeren. De broken link checker doet de rest!
 

8. Leesbaarheid

Hoe vlotter je webteksten zijn, hoe eerder en meer bezoekers lezen. Zo vergroot je de kans dat zij overtuigd raken en lezen.

Google let ook op je leesbaarheid. Gebruik niet te veel moeilijk woorden. Weet wie je doelgroep is. Maak het hen makkelijk.
 

9. Indeling en lay-out

Verder is het formaat van de content van belang. Hier wordt onder andere de lengte van content, indeling van de pagina en woord- en beeldgebruik onder verstaan. Regelmatig gebruiken ranking pagina’s grote titels en weinig tekst. Beeld vormt ook een belangrijke schakel.
 

10. Contact us pagina

De contact us pagina van je website is wellicht een van de meest bezochte en hierdoor ook belangrijkste pagina op je website. Als extraatje kan ik je ook meegeven dat de over ons pagina ook belangrijk is. het heeft dezelfde invloed als de contact us pagina.
 

11. Website architectuur en navigatie

Gebruik duidelijke termen in je website menu. Met een website menu kan je bezoekers de weg wijzen, je aanbod in een oogopslag duidelijk maken en vindbaar zijn in Google.
 

12. Mobiel optimalisatie

Zoals eerder vermeld, is het belangrijk dat iedereen je website moet kunnen bezoeken, ook mobielbezoekers. Hoe beter een website is ingericht voor gebruikers, des groter de kans dat de site hoog in Google komt.
 

13. Social sharing

Zoekmachines nemen tegenwoordig social media resultaten mee in hun indexering. Wil je beter voor de dag komen dan moet je aan de slag met social media Search Engine Optimization.. Optimaliseer je social media profielen

Er kan geconcludeerd worden dat usability van je website gekoppeld is aan SEO. Usability en SEO optimalisatie lopen naast mekaar. Als je seo goed is, is je website ook bruikbaar voor bezoekers.