8 tips voor het verbeteren van de online verkoop

Een website is een gelegenheid voor potentiële klanten om uw bedrijf te ontdekken. U kunt uw website ook inzetten om online producten en diensten te verkopen. Echter, een webshop is meer dan alleen een lijst met producten. Wanneer u zich houdt aan een aantal regels, kunt u de verkoop via uw webshop vergroten. Hieronder leest u 8 tips.

 

1. Creëer een strategie.

Wilt u uw producten en/of diensten online verkopen, bepaal dan van te voren wat uw doel is: moet het leiden tot een grotere verkoop, wilt u alleen een aantal producten etaleren of moet het voorzien in de nazorg bij de verkoop?

 

2. Ontwikkel een goede webshop.

Uw webshop kan de eerste manier van contact zijn met potentiële klanten. Daarom is het van belang dat het het beste van uw bedrijf laat zien. Klanten moeten zonder problemen in staat zijn uw aanbod te zien en eventueel te kopen. Eveneens is het belangrijk dat uw webshop veilig is, de bezorging regelt, openstaat voor klantencontact, up to date is en rekening houdt met geldende wetten en regels waar u mee van doen heeft.

 

 

3. Zorg voor een online betaalsysteem.

Er zijn verschillende manieren waarop klanten online kunnen betalen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om creditcardbetalingen via de telefoon te accepteren. Echter zullen de meeste bedrijven de betalingen via hun bank regelen en/of een betalingsservice aanbieden zoals PayPal. Beide mogelijkheden zijn erg voordelig en maken de aankoop voor uw klanten makkelijker en laagdrempeliger.

 

 

4. Zorg dat uw webshop gebruiksvriendelijk en professioneel is.

De wijze waarop u orders verwerkt heeft grote invloed op de indruk die op klanten gemaakt wordt. Wanneer de aankoop en ontvangst van producten soepel verlopen, zal een klant eerder geneigd zijn vaker aankopen bij uw webshop te doen. Daarom is het erg handig om een geautomatiseerd systeem te gebruiken bij uw webshop. Dit zorgt ervoor dat de aankoop snel en efficiënt bij de klant terecht komt.

 

 

5. Bezorging van de producten.

Kies voor een geschikte manier om de producten te laten bezorgen bij uw klanten. In het geval van software kan de levering via downloads gebeuren. Fysieke producten kunnen via het postkantoor en/of particuliere koeriers bezorgd worden.

 

6. Maak uw webshop zichtbaar.

Het heeft geen nut om een geweldige webshop te hebben als het niet bekend is. Internet marketing kan er voor zorgen dat uw webshop meer bekendheid krijgt. Hieronder valt een zoekmachine optimalisatie, betalen per klik, advertenties en e-nieuwsbrieven. Dit zal potentiële klanten aantrekken tot uw webshop. Daarnaast kunnen gratis programma’s van zoekmachines helpen om meer informatie te geven over uw webshop waardoor u uw site verder kunt optimaliseren.

 

 

7. Ken de regels.

Wanneer u een webshop bezit, zult u een aantal regels en wetten moeten naleven om eerlijke handel te garanderen.

 

 

8. Zorg voor bescherming

 

Het is belangrijk dat u zichzelf beschermt tegen hacking van uw data. Dit kan door middel van virus software, password beveiliging en firewalls. Daarnaast is het verstandig om te zorgen voor een back-up. Op deze manier bent u ervan verzekerd dat u online uw producten kunt blijven verkopen.