Meer Serkopen? Offline Marketing Werkt Ook!

Vreemd klinkt dat heh! Mijn webwinkel is online, terwijl ik offline marketing moet doen.
Een goede marketing zorgt voor meer verkopen en naamsbekendheid. Wil jij meer geld en vrijheid met je webwinkel, dan moet je behalve online marketing, ook offline je product promoten.

Wat is offline marketing?

Alle media kanalen die niet verbonden zijn met het internet worden gezien als “offline”. Voor het ontstaan van online marketing, was elke vorm van marketing offline.

Offline marketing is het overbrengen van de waarde van je producten of diensten zonder gebruik te maken van digitale media zoals internet. Denk maar aan advertenties in huis-aan-huis en/of dagbladen, tijdschriften, televisie- en radioreclame, promotieteams, flyers en banners en buitenreclame.

Met offline marketing wil jij als ondernemer aandacht creëren voor de goederen en/of diensten die jij verkoopt, maar dan zonder het gebruik van media kanalen die verbonden zijn met het internet.

Wat is het verschil tussen online en offline marketing?

Online marketing is een vorm van marketing waarbij wordt ingespeeld op het huidige digitale tijdperk. Het doel is nog steeds hetzelfde; meer verkopen en naamsbekendheid.

De verschillen tussen online en offline marketing, heb ik op drie gebieden beschreven. Let wel er zijn meer verschillen, maar dit zijn de drie voornaamste.

    1. Offline marketing is wel een beetje prijzig, terwijl je online al met een beperkt budget voldoende reclame kan maken.

 

    1. Een klein bedrijf doet zaken in de eigen regio, offline marketing zal dan een klein deel bereiken. Maar met online marketing kan je in principe de hele wereld bereiken.

 

  1. Bij internet marketing zoekt de klant naar jou en bij offline marketing, zoek jij naar de klant.

Jah! En nu zit je te denken waarom offline marketing. Ik ga je niet langer in de spanning houden. Lees verder.

Waarom moet ik ook offline marketing doen voor mijn webwinkel?

 

    1. Geloofwaardigheid en naamsbekendheid

Waar online promotie zich voornamelijk direct richt op verkoop ligt de focus van offline promotie meer op betrouwbaarheid en naamsbekendheid.

Potentiële klanten weten door offline marketing beter dat je er bent én waarvoor. Ze geloven dat je een echt bedrijf bent. Je hebt nog steeds de online kopers die bang zijn en denken dat ze met dieven te maken te hebben. Offline marketing kan een extra boost geven aan de naamsbekendheid van je webshop. Je ziet dat wel gebeuren bij grote merken als Zalando.nl en Bol.com.

    1. Persoonlijke benadering en interactie is leuk

Het is een stuk makkelijker om interactief in contact te staan met potentiële klanten. Natuurlijk kan je met Facebook, Twitter er social media plattformen een stuk makkelijker interactief in contact staan met jouw klanten, maar de persoonlijke benadering en het offline contact geeft hen het gevoel dat ze belangrijk zijn. Bij offline marketing neem je als bedrijf de moeite om echt tot je klanten te praten. Je klanten vinden het leuk om na zoveel emailtjes geopend te hebben een briefje uit de bus te halen en zullen dit waarderen.

    1. Beleving offline creeren is makkelijker en gezelliger

Door middel van offline marketingcampagnes voor je webwinkel kan je heel eenvoudig een beleving creëren. En wanneer je dat goed doet, wordt deze vaak nog beter onthouden ook. Met offline campagne prikkel je alle zintuigen van je klant. Stel je hebt een webshop waar je kruiden verkoopt. Als je op de beurs een kok laat koken met je kruiden, wek je de zintuigen van je klanten op.Het is ineens tastbaar en begrijpelijk. Dit is gewoonweg onmogelijk online.

Bereik klanten optimaal

Wil je je klanten optimaal bereiken, dan moet je een mixje maken van online en oflline. Dat het communiceren door middel van offline marketing bijna een vergeten zaak is, wil niet zeggen dat je jouw webwinkel alleen online moet promoten. Het allerbeste is natuurlijk om een combinatie van online en offline marketing in te zetten. Dit betekent dat je meer mensen bereikt met jouw communicatiemiddelen, je doelen gemakkelijker en sneller kunt bereiken en meer succes hebt als zelfstandig ondernemer.

Je bent pas een winnaar als je erin slaagt online en offline op een natuurlijke en voor de klant prettige manier met elkaar te mengen.