Selecteer een pagina

Wettelijke verplichting webshop

E-commerce is een ‘booming business’ en het zal u niet verbazen als ik u zeg dat deze markt ook in 2017 zal blijven groeien.

Het openen van een e-commerce webwinkel lijkt soms een kwestie van producten inkopen, een website maken en verkopen maar! Maar bent u het stukje van wetgeving vergeten?

Jahhh, blijkbaar wel.

Zo geldt voor de eigenaar van een e-commerce webwinkel (indien deze aan consumenten verkoopt) de ‘Wet van verkoop op afstand’.

Wat houdt de wet van verkoop op afstand in?

Informatie- en identificatieplicht

Verkopers zijn verplicht zich te identificeren. Onder andere het adres, BTW-nummer, telefoonnummer, e-mailadres en de naam van het bedrijf vallen onder de identificatieplicht. De reglementering inzake ‘verkoop op afstand’ schrijft een dubbele informatieplicht voor (vooraf en achteraf). Wanneer dit niet gebeurt, loopt u als webshop eigenaar het risico de betaling niet te kunnen eisen.

Daarom moet u vooraf uw identiteit, adres, kenmerken van product of dienst, prijs, leveringskosten en betalingsmogelijkheden bekend maken aan de koper. Dit kan in het aanbod zelf (via een hyperlink) of in de algemene voorwaarden. Ook moet het duidelijk zijn waar een klant met zijn klachten terecht kan.

Bedenktijd, herroeping en ontbinding

Zoals u weet heeft u soms wel klanten die het product niet meer willen, vanwege uiteenlopende redenen.De klant heeft het recht om binnen 30 dagen het goed te retourneren. U als verkoper bent dan verplicht het goed te ontvangen en het geld terug te geven binnen 14  dagen. Let wel, de klant is niet verplicht het motief aan te geven en u kan daarvoor ook geen boete voorleggen. De herroeping/ontbinding kan schriftelijk gebeuren. Daarmee bedoel ik dat een e-mail of fax van de klant al voldoende is.

Als verkoper moet u de klant overigens expliciet inlichten over dit recht, bijvoorbeeld door een duidelijke vermelding op uw website. Deze bepaling kunt u het best (dikgedrukt) in een kader bovenaan de algemene voorwaarden plaatsen. Doet u dit niet, dan loopt u het risico dat u geen betaling kan eisen. Deze wet beschermt niet alleen de koper, maar ook de verkoper.

Om het makkelijk en overzichtelijk te maken voor uw klanten en de eigen administratie, kunt u een modelformulier ontwikkelen die klanten moeten invullen als ze een product niet meer willen.

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden kennen we allemaal als de kleine lettertjes. Velen zeggen dat het niet een verplichting is. Maar u kunt uzelf wel extra beschermen als u deze algemene voorwaarden heeft. Deze zijn dan ook aan te raden. Met algemene voorwaarden dekt u uzelf bovendien in, want duidelijke informatie sluit misverstanden uit.

Op een aparte webpagina schrijft u over de algemene voorwaarden. U hoeft uw bezoekers niet te forceren om alles te lezen, maar laat ze wel weten dat uw webwinkel algemene voorwaarden heeft. Dit vertel ik u omdat algemene voorwaarden pas geldig zijn als de wederpartij het heeft gelezen. Door bezoekers deze dus te melden, beschermt u uzelf.

In de algemene voorwaarden schrijft u over de levertermijn, de garantie en de informatieplicht. Er zijn meer regels die u moet opnemen. U kunt altijd een jurist vragen om u te helpen. Ook op het internet kunt u sjablonen downloaden die u zelf moet invullen. Op deze manier heeft u het voorbereidende werk van de jurist gedaan en bespaart u geld.

Anti-fraude module

Als een klant betaalt met een gestolen of vervalste betaalkaart is de kaartmaatschappij bevoegd het geld bij u te vorderen. Het maakt dan niet uit of u dat niet had kunnen weten. Het is een wet.

Dek uzelf daarom extra in tegen dit soort fraude. Dit kan met 3D secure oplossingen, zoals Verified-By-Visa en Secure Code van Mastercard. Hiermee kunt u uw klanten het best identificeren. De consument moet dan naast een kredietkaartnummer en een vervaldatum ook nog een persoonlijke pincode ingeven.

Installeer een anti-fraudemodule op uw website. Het systeem heeft bepaalde tools voor de authentificatie van de betaler met de mogelijkheid om verdachte transacties te blokkeren. Spring niet in de lucht als u een bestelling ziet van 1200 gouden armbanden. Ga eerst onderzoek doen.

Reclame wetgeving

Ik heb u verteld dat u online en offline marketing moet doen. Maar wat ik u niet heb verteld is dat reclame op internet valt onder de algemene wetten van de reclame.

Dat houdt in dat u niet zomaar nieuwsbrieven mag mailen naar klanten zonder hun toestemming. De consumenten worden door de wet beschermt tegen spam.

Als u toestemming wilt van klanten om elektronische post te sturen, is het plaatsen van een webformulier het best. Klanten kunnen zich dan inschrijven voor het ontvangen van nieuwsbrieven. De wetgeving laat wel toe dat u uw eigen klanten elektronische post stuurt.

Ook hier zou ik u beleefd verzoeken om een jurist te raadplegen. Veel klanten ergeren zich flink aan ongevraagde e-mails. Ik wil niet dat u een boete krijgt, omdat u de reclame wet hebt overtreden.

Nog vragen?

De informatie in dit artikel heeft als doel om u te laten weten dat er ook voor webwinkels wetten zijn. Het geeft een indicatie hoe u uw webwinkel juridisch moet inrichten. Natuurlijk zijn er ook andere manieren die goed zijn. Laat u niet misleiden. Als u vragen heeft en twijfelt over de juridische structuur van uw webwinkel, schakel dan altijd een juridisch adviseur in.