20 Redenen om te bloggen

Nog steeds krijg ik veel verbaasde blikken, wanneer ik mensen vertel dat het hebben van een blog het belangrijkste is voor een bedrijf, website of webwinkel.  

Door de jaren heen bloggen veel steeds meer website- eigenaren, webwinkeliers en bedrijven. Uit ervaring is gebleken dat vaak 10 van de 100 maar weet waarom ze eigenlijk moeten bloggen.

Bloggen levert u veel meer op dan verwacht of gedacht wordt. Voor degenen die het bloggen nog niet doen en voor de anderen die het al wel doen, maar niet weten waarom, wordt hieronder een twintigtal zeer goede redenen genoemd, om vandaag nog te starten met bloggen!

  1. Een leuke baan

Werkgevers kiezen eerder voor marketingwerkers met een positieve online beoordeling. Wilt u ook een baan in een groot bedrijf? Begin dan met bloggen. Bloggen is de beste manier om een positieve beoordeling te krijgen.

2. Bloggen is de nieuwe business

Soms begint u een blog als hobby totdat blijkt dat er, met blogging skills, geld verdient wordt. Als mensen of bedrijven merken dat uw blog goede content bevat en veel bezoekers aantrekt, zijn ze geneigd om het werk aan u uit te besteden.

3. Trek meer klanten aan met uw blog

Door regelmatig nieuwe blog artikelen te posten trekt u klanten aan en bent u heel makkelijk vindbaar in zoekmachines. Mensen leren u bovendien (beter) kennen, vertrouwen meer en zijn dus sneller geneigd om een vaste klant te worden.

4. Verbeter uw communicatie-en schrijfvaardigeheden

Wie ‘bloggen’ zegt, denkt aan schrijven en wie schrijven zegt, denkt aan het ordenen van gedachten. Goede, schriftelijke communicatie is een belangrijke eis voor uiteenlopende functies: zoals juristen, beleidsmedewerkers en consultants. Door te bloggen schaaft u zoetjesaan uw schrijfstijl bij én u leert ook wat het is om tussen de regels door te lezen.

5. Wordt uw eigen uitgever

Ooit van gedroomd een boek in de winkel te brengen? Door te bloggen wordt u opeens uitgever van uw eigen materiaal. Wat voor vorm uw creativiteit dan ook aanneemt, als schrijver, fotograaf, instagrammer, start een blog en u heeft geen uitgever nodig.

6. Meteen feedback krijgen

De grote meerwaarde van een blog is dat u directe feedback krijgt van lezers op wat geschreven is. Een schrijver die een boek heeft geschreven, moet maanden wachten voordat hij feedback krijgt over zijn werk. Voor een blogger duurt het maar een paar minuutjes en u heeft een lijst vol reacties van volgers en blog collega’s. De onderlinge interacties kunnen als een vorm van feedback beschouwd worden en kunnen bijdragen aan verbeterde versies.

7. Ontmoet nieuwe mensen

Het leren kennen van elkaar kan ook zorgen voor een betere onderlinge band. U bent een blogger, uw artikelen zijn online en de kans dat u via uw blog interessante mensen leert kennen, die u normaliter anders nooit had kunnen bereiken is erg waarschijnlijk. Reden genoeg om zo een band op te bouwen met uw collega’s.

8. Invloedrijk worden

Wat is de beste manier om de wereld te veranderen of een invloed uit te kunnen oefenen? U moet een politicus, activist, of vrijwilliger zijn om dat te doen.

Of een blogger worden. Een succesvolle blogger heeft een breed publiek die hem vertrouwt, respecteert en eventueel invloed uitoefent.

9. Word een expert

Iedereen kan een blog over elk onderwerp starten. Dus u hoeft niet veel respect te verwachten door te zeggen: “Ik heb een website over Tom & Jerry.”

Maar door meer berichten te schrijven over uw expertise met Tom & Jerry, zult u na verloop van tijd merken dat de website zal veranderen van ‘gewoon een blog’ in een krachtige demonstratie van uw kennis in dat veld.

Als iemand uw website bezoekt, ziet hij de inzichten die gedeeld zijn over een onderwerp meteen en deelt dat graag met zijn omgeving. Met uw expertise kan er aandacht komen voor een loopbaan of zelfs een award.

10. Bloggen is netwerken

“The richest people in the world build networks.

Everyone else looks for work.”

 – Robert Kiyosaki

Het starten van een blog is een gegarandeerde manier om uw netwerk uit te breiden. Waardevolle en interessante blog posts trekken lezers aan. Zij zullen reageren op uw blog en deze lezers zorgen ook voor mond-tot-mond reclame. Zo wordt u als blogger bekend. Kortom een blog is een goed platform voor het bereiken van anderen.

11. On-The-Job training

WordPress is een makkelijk blogging platform. U hoeft geen expert te zijn om een eigen WordPress blog te starten. Er zijn ontzettend veel artikelen en filmpjes over hoe WordPress werkt en gebruikt moet worden.

 Terwijl er onderzoek gedaan wordt naar het onderwerp waarover u wilt schrijven, doet u ook onderzoek naar een aantal HTML en CSS trucjes, waarmee u zelf aan de slag kunt. Van het resultaat kan een blogartikel geschreven worden. Kortom: 2 vliegen in 1 klap!

Hetzelfde kan gezegd worden voor een hele hoop andere blog-gerelateerde vaardigheden, zoals grafisch ontwerp, zoekmachine optimalisatie, content marketing en social media marketing.

12. Verbeter SEO

Zoekmachines willen resultaten die nuttig zijn voor  hun gebruikers.

Doordat u met regelmatig nieuwe en waardevolle informatie verstrekt via uw blog zal Google uw blog ook steeds hoger waarderen. Potentiële klanten zullen u hierdoor steeds makkelijker vinden!

13. Verzamel e-mails

U kunt uw blog ook gebruiken om e-mailadressen te verzamelen. Mensen willen een goede blog graag volgen en wanneer u de mogelijkheid biedt dat mensen zich kunnen abonneren, verzamelt u tegelijkertijd e-mailadressen.

E-mailadressen kunnen verzameld worden door bezoekers op uw blog, met behulp van call-to-actions, te converteren naar een aanmelding voor een mailinglist.

14. Up-to-date blijven

Als u op zoek bent naar een stimulans om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in uw vakgebied, is het starten van een blog aangeraden. De wekelijkse zoektocht naar nieuwe inhoud zal maken dat u up-to-date blijft van veranderingen.

15. Verdien geld

Tegenwoordig blogt iedereen met de bedoeling geld te verdienen. U kan voor bedrijven bloggen, voor uw eigen bedrijf of u kunt ook een blog als een goedkoop marketing instrument inzetten. Met goede content worden bezoekers aangetrokken, die tenslotte gebruik zullen maken van uw diensten.

16. Praat tot uw idool

Met uw blog kunt u wellicht uw idool aanspreken. Als u van Beyoncé houd, begin dan vooral te bloggen over haar. Zorg voor goede content en wie weet nodigt ze u uit voor een gesprek.

17. Druk u zelf uit

Deze is vrij eenvoudig: een blog is een expressieve medium dat woord, beeld en geluid kunnen bevatten. Of uw blog nou formeel of persoonlijk is, feit blijft dat u uw innerlijke zelf naar buiten brengt. Bloggen is een krachtige vorm van zelfexpressie.

18. Help anderen

Of u nu producten verkoopt of een dienstverlener bent, een goede blogger helpt zijn lezers. Bloggen positioneert u als expert, zoals reeds vermeld. U laat zien dat u de kennis in huis hebt en dat u deze kennis wilt delen met potentiële klanten. Lezers moeten uit uw blog de antwoorden van hun vragen kunnen vinden. Dit heeft weer invloed op het vertrouwen van de consument in uw bedrijf.

19. Vertrouwen wekken

Transparantie is de nieuwe mode onder ondernemers. Door een blog te beginnen doet u als het ware de deuren open. U geeft klanten inkijk in de organisatie en op termijn zorgt dit voor vertrouwen bij de klant.

20. Online identiteit

Of u nu een persoon of bedrijf bent, er is tegenwoordig veel informatie online. Als iemand naar u of uw bedrijf zoekt, wilt u ervoor zorgen dat zij een nauwkeurig, goed en volledig beeld hebben van wie u bent en wat u precies doet.

Het starten van een blog dat alle gebieden bedekt, is een geweldige manier om uw online identiteit te controleren en ervoor zorgen dat u gemakkelijk te vinden bent in Google en andere zoekmachines.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube