06 85463975 info@gofke.nl

Balans tussen creativiteit en klantverwachtingen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Emma
    Deelnemer

Hoi allemaal,

Ik ben freelance grafisch ontwerper en loop soms tegen het probleem aan dat klanten heel specifieke ideeën hebben over een ontwerp, terwijl ik denk dat iets anders beter werkt. Hoe vinden jullie de balans tussen wat een klant wil en wat volgens jullie als ontwerper de beste keuze is?

Daan
    Deelnemer

Hoi Emma,

Dat is een herkenbaar probleem! Wat voor mij goed werkt, is om eerst goed naar de klant te luisteren en hun visie serieus te nemen. Daarna laat ik mijn eigen voorstellen zien en onderbouw ik mijn keuzes met argumenten. Soms helpt het om referentievoorbeelden te laten zien van waarom een bepaalde stijl of opzet beter werkt.

Emma
    Deelnemer

Ja, dat klinkt logisch. Maar wat als een klant echt vasthoudt aan zijn eigen idee, terwijl je weet dat het niet goed uit zal pakken?

Daan
    Deelnemer

Dat is lastig! Ik probeer dan altijd een compromis te vinden. Bijvoorbeeld door eerst hun idee uit te werken en daarnaast een alternatieve versie te maken op basis van mijn expertise. Vaak, als ze beide versies zien, snappen ze waarom mijn ontwerp beter werkt. Maar soms moet je ook accepteren dat de klant uiteindelijk de beslissing neemt, zelfs als je het er niet mee eens bent.

Emma
    Deelnemer

Goede aanpak! Misschien moet ik dat ook eens proberen. Ik ben soms bang dat als ik te veel mijn eigen mening geef, klanten afhaken en denken dat ik hun wensen niet respecteer.

Daan
    Deelnemer

Ja, dat snap ik. Maar klanten waarderen het juist als je meedenkt en professioneel advies geeft. Het gaat erom dat je laat zien dat je hun wensen begrijpt, maar ook je expertise inzet om het beste resultaat te bereiken.

Hoi Emma en Daan,

Interessante discussie! Wat ook kan helpen, is om in je offerte of contract al duidelijk te maken dat je als ontwerper advies geeft op basis van best practices. Zo manage je de verwachtingen vanaf het begin. En mocht een klant toch vasthouden aan een slecht idee, dan kun je je professionele mening geven zonder dat het een conflict wordt.

We hebben een artikel over klantcommunicatie en creatieve vrijheid op onze website. Check het hier: http://www.webdesign-studenten.nl

Succes en laat ons weten hoe jullie dit aanpakken!

Emma
    Deelnemer

Super bedankt, Daan en Admin! Ik ga proberen om klanten voortaan een alternatieve versie te laten zien en duidelijker mijn advies te onderbouwen. Dit helpt echt!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.