06 85463975 info@gofke.nl

Beste gratis tools voor grafisch ontwerp in 2025

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Emma
    Deelnemer

Hoi allemaal,

Ik ben net begonnen met grafisch ontwerp en ben op zoek naar de beste gratis tools in 2025. Er zijn zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke gratis designprogramma’s gebruiken jullie en welke raden jullie af? Ik zoek iets voor logo’s, social media posts en misschien wat lichte fotobewerking.

Daan
    Deelnemer

Hoi Emma,

Goede vraag! Er zijn tegenwoordig echt veel gratis tools die verrassend goed werken. Voor logo’s en vectorontwerp raad ik Inkscape aan, het is een gratis alternatief voor Illustrator en biedt veel mogelijkheden. Voor social media posts en eenvoudige ontwerpen is Canva ideaal, zeker als je snel iets moois in elkaar wilt zetten zonder uitgebreide kennis van design.

Emma
    Deelnemer

Thanks Daan! Canva heb ik wel eens geprobeerd, maar soms voelt het een beetje beperkt. Kun je daar echt professionele ontwerpen mee maken?

Daan
    Deelnemer

Ja en nee. Canva is geweldig voor snelle ontwerpen en social media graphics, maar als je veel maatwerk nodig hebt, kun je tegen de limieten aanlopen. Een alternatief is Adobe Express, dat ook gratis een aantal mooie templates en functies biedt. Wil je meer controle, dan kun je kijken naar GIMP voor fotobewerking, dat een gratis alternatief is voor Photoshop.

Emma
    Deelnemer

GIMP klinkt interessant! Maar ik heb gehoord dat het niet zo gebruiksvriendelijk is. Hoe is jouw ervaring ermee?

Daan
    Deelnemer

Klopt, GIMP heeft even een leercurve, maar als je eraan gewend bent, is het echt krachtig. Als je iets eenvoudigers wilt voor fotobewerking, kun je Photopea proberen. Dat werkt in de browser en lijkt heel erg op Photoshop, maar zonder dat je iets hoeft te installeren.

Hoi Emma en Daan,

Mooie discussie! Naast wat Daan al noemt, wil ik nog Krita toevoegen als je interesse hebt in digitale illustraties. Het is een geweldige gratis tool voor illustratoren en werkt goed op zowel Windows als Mac. Ook Figma biedt een gratis versie waarmee je UI/UX-ontwerpen kunt maken.

Op onze website hebben we een uitgebreide lijst met gratis design-tools voor 2025. Check het hier: http://www.webdesign-studenten.nl

Succes met je zoektocht en laat ons weten welke tool je uiteindelijk kiest!

Emma
    Deelnemer

Bedankt Daan en Admin! Ik ga Photopea en Inkscape zeker proberen. Super handig dat er zoveel gratis opties zijn. Ik laat weten welke voor mij het beste werkt!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.