06 85463975 info@gofke.nl

Wat is beter: Photoshop of Illustrator voor logo design?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Emma
    Deelnemer

Hoi allemaal,

Ik werk aan een paar logo’s en ik twijfel of ik beter Photoshop of Illustrator kan gebruiken. Photoshop voelt voor mij makkelijker omdat ik daar al vaker in werk, maar ik hoor steeds dat Illustrator de betere keuze is. Kan iemand uitleggen waarom en wat jullie aanbevelen?

Daan
    Deelnemer

Hoi Emma,

Goede vraag! Illustrator is over het algemeen beter voor logo design omdat het met vectoren werkt. Dit betekent dat je logo’s oneindig kunt schalen zonder kwaliteitsverlies. Photoshop werkt met pixels, waardoor je problemen kunt krijgen als je het logo later op groot formaat nodig hebt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door Daan.
    Emma
    Deelnemer

Ah, dat klinkt logisch! Dus als ik een logo ontwerp in Photoshop, en later moet het op een billboard komen, dan kan het er onscherp uitzien?

Daan
    Deelnemer

Precies! Met Illustrator blijft je ontwerp haarscherp, of je het nu op een visitekaartje zet of op een groot reclamebord. Daarnaast heeft Illustrator handige tools zoals de Pen Tool waarmee je precieze vormen kunt maken. Gebruik je veel lagen en effecten in Photoshop voor je logo’s?

Emma
    Deelnemer

Ja, ik gebruik vaak schaduwen en kleurverlopen in Photoshop om diepte te geven aan mijn ontwerpen. Kan dat ook in Illustrator?

Daan
    Deelnemer

Ja, dat kan zeker! Illustrator heeft ook gradient-tools en je kunt effecten toevoegen, maar het werkt net iets anders dan in Photoshop. Als je bijvoorbeeld een 3D-look wilt, dan kun je met de “Appearance”-instellingen en effecten zoals “Extrude & Bevel” werken. Heb je al geprobeerd een logo in Illustrator te maken?

Emma
    Deelnemer

Nog niet echt, maar ik denk dat ik dat maar eens moet gaan doen. Heb je tips voor beginners in Illustrator?

Hoi Emma en Daan,

Mooie discussie! Emma, als je net begint met Illustrator, is het handig om te starten met eenvoudige vormen en de Pathfinder-tool te gebruiken om objecten samen te voegen of te splitsen. En vergeet niet je logo op te slaan als een vectorbestand zoals .AI of .SVG, zodat het bewerkbaar blijft.

Op onze website hebben we een handige gids voor beginners in Illustrator. Check het hier: http://www.webdesign-studenten.nl

Succes en laat ons weten hoe het gaat!

Emma
    Deelnemer

Super bedankt, Daan en Admin! Ik ga aan de slag met Illustrator en kijk hoe het bevalt. Ik laat het jullie weten als ik een eerste ontwerp heb!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.