06 85463975 info@gofke.nl

Welke lettertypes werken het beste voor branding?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Evi
    Deelnemer

Hey allemaal,

Ik ben bezig met een brandingproject en twijfel over welke lettertypes ik moet gebruiken. Ik wil een moderne en professionele uitstraling, maar het moet ook toegankelijk en leesbaar zijn. Zijn er bepaalde lettertypes die jullie vaak gebruiken of juist vermijden voor branding?

Finn
    Deelnemer

Hoi Evi,

Goede vraag! Ik heb gemerkt dat sans-serif lettertypes zoals Montserrat, Open Sans en Lato goed werken voor een moderne uitstraling. Ze zijn strak, tijdloos en makkelijk leesbaar op verschillende schermformaten. Voor luxe merken zie je vaak serif-lettertypes zoals Playfair Display of Times New Roman. Wat voor soort merk werk je aan?

Evi
    Deelnemer

Het is een brandingproject voor een duurzame modewinkel. Ze willen professioneel overkomen, maar ook een warme en vriendelijke uitstraling hebben. Denk je dat een mix van serif en sans-serif een goed idee is?

Finn
    Deelnemer

Ja, dat kan juist heel goed werken! Je kunt bijvoorbeeld een serif-lettertype voor de koppen gebruiken en een sans-serif voor de bodytekst. Zo krijg je een mooie balans tussen elegantie en moderniteit. Misschien een combinatie zoals Playfair Display voor de koppen en Lato voor de tekst?

Evi
    Deelnemer

Dat klinkt als een goede combi! Heb je tips over lettergrootte en regelafstand? Ik wil dat de website er overzichtelijk en professioneel uitziet, zonder dat het te krap of te ruim wordt.

Finn
    Deelnemer

Absoluut! Een regelhoogte van ongeveer 1.5 keer de lettergrootte is meestal prettig leesbaar. Voor bodytekst is 16px een goed uitgangspunt, en koppen kun je groter maken afhankelijk van de hiërarchie. Test het altijd even in verschillende schermformaten om te zien wat goed werkt.

Hoi Evi en Finn,

Mooie discussie! Een goede tip is ook om te kijken naar de merkpersoonlijkheid. Een speels merk kan bijvoorbeeld meer afgeronde lettertypes gebruiken zoals Poppins, terwijl een formeel merk beter af is met een strakke variant zoals Roboto of Helvetica. Test altijd meerdere opties en kijk hoe ze in de branding passen.

Op onze website hebben we een gids over typografie voor branding. Check het hier: http://www.webdesign-studenten.nl

Succes met het project en deel gerust het eindresultaat!

Evi
    Deelnemer

Dankjewel Finn en Admin! Ik ga wat combinaties testen en kijken welke het beste bij het merk past. Superfijn om deze inzichten te krijgen!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.