Ondernemingsplan voor uw webwinkel

Mieke zit al jaren thuis en kan lekkere cupcakes bakken. In het begin deed ze dat alleen voor haar man, op romantische avonden. Maar nu wil ze er geld mee verdienen. Ze wil geen fysieke cupcake winkel openen, want die investering is te groot. Als alternatief bedacht ze om de cupcakes online te verkopen.

 Mieke las op Facebook onze advertentie over het laten bouwen van een Magento webshop en belde ons meteen. We vroegen haar of ze een ondernemingsplan heeft. Nee, was het antwoord. Ze wilde gelijk weten wat zo’n ondernemingsplan allemaal inhoudt.  

 Wilt u net als Mieke ook een ondernemingsplan schrijven maar weet u niet hoe u moet beginnen? Dan is dit artikel een aanrader voor u.

Wanneer u als ondernemer een eigen bedrijf wilt starten, wordt u geconfronteerd met een aantal vragen. Het succes van een goede webshop hangt samen met een goed plan. In een ondernemingsplan legt u vast wat voor webshop u gaat beginnen en hoe u dat gaat doen. Hieronder leest u een beschrijving van een ondernemingsplan.

1. Ondernemingsdoel

 Wat is het doel van uw onderneming? Wat wilt u bereiken met uw webwinkel? Dit zijn de eerste vragen die u moet stellen aan uzelf. Zorg dat u feeling hebt met uw eigen product. Bedenk dat de toekomstige klanten van uw webwinkel ook informatie verlangen en dat u vragen over uw producten met kennis van zaken moet kunnen beantwoorden.

2. Bedrijfsnaam

 Zorg voor een goede pakkende naam. Wat heel vaak voorkomt is dat de naam die u wilt gebruiken al bezet is. Zoek dit van te voren goed uit. Het is belangrijk dat de producten die u verkoopt zoveel mogelijk naar voren komen op uw website. Bedenk een titel die u klanten makkelijk kunnen onthouden.

3. Het product

Voordat u een eigen webwinkel kunt beginnen, moet u bepalen wat u wilt gaan verkopen en waar u die producten vandaan haalt. U kunt kiezen voor wederverkoop of u maakt uw producten zelf.

Mieke maakt de cupcakes zelf. Ze moet er wel rekening mee houden, dat ze een uniek product gaat aanbieden. Ze kan bijvoorbeeld nieuwe smaken gebruiken en hele mooie decoraties.

Daarnaast kunt u overwegen om producten te gaan verkopen die (nog) niet in uw land te koop zijn. Ook kunt u producten gaan verkopen die enkel in een bepaalde streek te koop zijn en die u online aan de rest van uw land kunt gaan aanbieden.

4. De doelgroep

Uw doelgroep bepalen is niet moeilijk. Het bepalen van uw doelgroep is een proces waarvoor geen duidelijke richtlijnen bestaan, maar wel erg nuttig is voor uw onderneming. Vooral wanneer u nieuwe producten en/of diensten op de markt wilt zetten. Het helpt om inzicht te krijgen op wie u zich richt, zodat u uw aanbod specifiek kunt afstemmen op de behoefte van uw doelgroep. Weten wie uw doelgroep is, is ook belangrijk wanneer u een promotiecampagne gaat starten.  

5. SWOT analyse

SWOT staat voor Strengths, Weakness, Opportunities, Threats. In dit model worden de interne en externe sterktes en zwaktes van uw bedrijf of idee in kaart gebracht. Dit model kan u helpen om een concurrentieanalyse te doen. U kunt op deze manier zien hoe uw concurrenten het doen, wat u beter kan dan de rest en waar u nog aan zou moeten werken.

6. Marketingstrategie

 Heeft u al nagedacht over hoe u uw klanten gaat werven en uw producten zal gaan promoten? Uw webshop kunt u op vele manieren promoten via online marketing. SEO en social media marketing zijn enkele van de belangrijkste marketingstrategieën voor webshops.

7. Financieringsplan

 Als laatste volgt nog een plan waarin u duidelijk laat zien wat het allemaal gaat kosten. Denk bijvoorbeeld aan marketing, hostingkosten, inkoopkosten en afschrijvingen. Probeer duidelijk vast te leggen hoeveel geld u gaat investeren, in welk tijdsbestek, en hoe u aan het geld komt.  

8. Leuke samenvatting en uw toekomstvisie

 Sluit het ondernemingsplan altijd af met een leuke samenvatting en uw toekomstvisie. Natuurlijk weet u niet 100% zeker hoe het zal gaan lopen met uw bedrijf, maar u motiveert wel uzelf en de lezer met uw plan als de toekomst er rooskleurig uitziet.

Heeft u al nagedacht of u kiest voor WordPress of Magento voor het maken van een webshop? Een webwinkel bouwen is niet moeilijk. Als u het niet zelf kan, kunt u het altijd door ons laten doen. Zorg dat u een domeinnaam hebt, die makkelijk te onthouden is en SEO vriendelijk is. Schrijf niet te formeel, want een ondernemingsplan is meestal voor uzelf. Houd het realistisch en wees creatief.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube