Ook Marktonderzoek Is Belangrijk Voor Je Webshop!

Wil je een leuk tweede inkomen genereren, zodat je een keer extra op vakantie kan, die exclusieve BMW S1000RR motorfiets kan kopen of groter kan gaan wonen? Misschien heb je even geen zin in collega’s en gezeur van je baas. Of wil je meer thuis zijn voor de kinderen.

Misschien wil je ook wel de allergrootste webwinkel in jouw branche worden. Of wil je, net zoals ik, meer vrijheid krijgen zodat je kan werken waar en wanneer je maar wilt. Het is belangrijk dat je je doel helder voor ogen hebt.

En…

Ik snap dat je fast cash wilt en dat je van je webshop een succes wil maken, maar investeer je wel tijd in een beetje basic marktonderzoek?

Een marktonderzoek voor je webwinkel helpt je om je doel aan te scherpen. Elk uur dat je in deze fase aan onderzoek besteedt, bespaart je duizenden euro’s op termijn. 

Wat is marktonderzoek?

 
Volgens Wikipedia is marktonderzoek een onderzoek waarbij informatie wordt verzameld over (mogelijke) markten of klanten. Met een marktonderzoek weet je zeker welke producten op welke markten gevraagd zijn. In een marktonderzoek werk je je plannen in meer detail uit. De informatie van het marktonderzoek zal nadien als uitgangspunt worden gebruikt voor de ontwikkeling van het marketing- of communicatiebeleid en ook het ondernemingsplan.
 

Wat kan ik halen uit dit onderzoek?

 
Uit een marktonderzoek kan je heel wat nuttige informatie halen voor het ondernemingsplan van je webwinkel. Je kunt denken aan de volgende punten. 
 

  • Klanttevredenheid meten en verbeteren
  • Marktgerichte producten en diensten ontwikkelen
  • Een gat in de markt ontdekken en daarop inspelen
  • Concurrentie in de gaten houden
  • Benchmarking uitvoeren
  • Geschikte locatie en doelgroep vinden

Hoe moet ik marktonderzoek doen?

 
De wereld van marktonderzoek is de laatste jaren snel aan het veranderen. ‘Vroeger’ gebeurde marktonderzoek schriftelijk, telefonisch of face-to-face. We zijn inmiddels al lang gewend aan online marktonderzoek en de nieuwste trend is marktonderzoek d.m.v. social media. Je kan bijvoorbeeld mensen op Facebook vragen of ze een online enquête voor je willen invullen.
Vergeet niet om informatie te zoeken bij de Kamer van Koophandel en andere webwinkels in jouw branche. Zoals ik eerder al zei is benchmarking belangrijk, je kan altijd spieken bij de buren om te zien hoe zij het doen.
 
Inmiddels weet je dat een marktonderzoek geld kost, afhankelijk van de branche en hoe uitgebreid je het wilt. Daarom besteden veel eigenaren van webwinkels dit uit aan marketing studenten. Het scheelt je niet alleen veel geld, je krijgt ook een kwalitatief goed onderzoek.
Als je het onderzoek uitvoerig hebt gedaan heb je een idee van hoe je toekomstige markt er uit ziet en hoe je die data kunt gebruiken bij het opzetten van je website.